گشنیز کباب یکی از غذاهای خوشمزه و مجلسی آذری است که اصالت آن متعلق به آذربایجان می باشد. این غذای خوشمزه و پرطرفدار یک نوع کوفته سنتی است که از ترکیب سبزیجات و گوشت چرخ کرده تهیه می شود. با نارگیل طب همراه باشید.


مواد لازم گشنیز کباب

  • پیاز بزرگ ۲ عدد
  • لپه ۲۰۰ گرم
  • تخم مرغ ۲ عدد
  • گشنیز ۲۰۰ گرم
  • لیمو عمانی ۲ عدد
  • روغن مایع به اندازه کافی
  • گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم
  • آرد سفید ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک ، زردچوبه و فلفل سیاه به اندازه کافی


طرز تهیه گشنیز کباب

بهتر است لپه ها را از قبل به مدت حداقل ۲ ساعت در آب بخیسانید. ابتدا لپه ها را با ۲ لیوان آب داخل یک قابلمه بریزید و اجازه دهید به طور کامل بپزند. پس از اینکه لپه ها به طور کامل پختند آب باقیمانده در قابلمه را نگه دارید ، سپس لپه ها را به همراه یکی از پیازها دو مرتبه چرخ کنید.

در ادامه مخلوط لپه و پیاز را داخل یک کاسه مناسب بریزید. در مرحله بعدی یکی دیگر از پیازها را به همراه گوشت چرخ کرده دو مرتبه چرخ کنید و به کاسه حاوی لپه اضافه کنید ، سپس مقداری نمک ، زردچوبه و فلفل سیاه به مواد داخل کاسه اضافه کنید.

مواد را مانند مایه کباب کوبیده به خوبی ورز دهید تا منسجم و یکدست شوند. در مرحله بعدی تخم مرغ ها را به مایه کوفته ها اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا مواد چسبندگی کافی را به دست بیاورند و در زمان سرخ کردن از هم باز نشوند.

یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخل آن بریزید پس از اینکه روغن داغ شد از مخلوط گوشت چرخ کرده و لپه کوفته هایی کمی بزرگتر از گردو درست کنید و در روغن سرخ کنید. به همین ترتیب تمام مایه کوفته ها را تبدیل به کوفته قلقلی کرده و سرخ کنید.

در مرحله بعدی گشنیزها را به صورت درشت خرد کنید و با کمی روغن در یک تابه تفت دهید تا گشنیزها کمی سرخ شوند. پس از سرخ کردن گشنیز پیاز باقیمانده را به صورت نگینی ریز خرد کنید سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید.

مقداری روغن مایع داخل قابلمه بریزید و اجازه دهید روغن داغ شود سپس پیاز خرد شده را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا نرم شود. در ادامه مقداری زردچوبه به قابلمه اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا پیاز با زردچوبه یکدست شود.

پس از اینکه پیاز و زردچوبه یکدست شدند آرد سفید را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا آرد کمی تغییر رنگ دهد. در ادامه آب باقیمانده از پخت لپه ها را به همراه ۱ لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید سپس لیمو عمانی ها را با چنگال سوراخ کنید و به قابلمه اضافه کنید.

پس از اینکه آب داخل قابلمه به جوش آمد گشنیزها را اضافه کنید و پس از گذشت ۱۰ دقیقه کوفته ها را به آرامی اضافه کنید و اجازه دهید آب اضافی داخل قابلمه تبخیر شود و غذا به روغن بیفتد سپس گشنیز کباب را به همراه برنج یا نان سرو کنید.


منبع: پارسی دی