بادام زمینی یا پسته شامی (نام های دیگر: بادام کوهی یا پسته زمینی) یک میوه و بوته است که بیشتر به عنوان آجیل مصرف می شود. اصالت این گیاه متعلق به آمریکای جنوبی است و از این منطقه به دیگر نقاط جهان انتقال داده شده است.

این میوه دارای ارزش غذایی بسیار زیادی می باشد و جالب است بدانید که بادام زمینی به اندازه گردو و بادام ارزش غذایی دارد و به همین جهت بسیار مغذی است. همچنین بادام زمینی از ویتامین ایی ، اسید فولیک، فیبر و فسفر بهره می برد.

خوردن روزانه ۸ عدد از بادام زمینی برای کاهش بیماری های قلبی ضروری است. همچنین این مغز عالی برای کنترل وزن ، تثبیت سطح قند خون و افزایش متابولیک بدن موثر است. میان وعده مناسبی نیز محسوب می شود.

بادام زمینی یک گیاه است که به عنوان لوبیا ، نخود فرنگی و خانواده سویا شناخته شده و معروف است. در هند از بادام زمینی به عنوان دانه های خوراکی طبقه قندی شده استفاده می شود. بادام زمینی در هند بسیار رایج است.

بادام زمینی میوه پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد که همگی این خواص را نمی توان به طور کامل در یک مقاله گنجاند ، به همین جهت خلاصه ای از خواص این میوه ارزشمند را برایتان جمع آوری کرده ایم.

ارزش غذایی بادام زمینی

بادام زمینی کربوهیدرات کمی دارد و سرشار از مواد مغذی است. منبع بسیار عالی پروتئین محسوب می شود. شامل بیوتین ،نیاسین ،فولات ، منگنز، ویتامین ایی ،تیامین ، فسفر و منیزیم است.

ارزش غذایی برای هر ۱۰۰ گرم

در هر ۱۰۰ گرم بادام زمینی به میزان ۵۶۷ کالری ، ۴۹ گرم چربی کامل ، ۱۸ میلی گرم سدیم ، ۷۵۰ میلی گرم پتاسیم ، ۱۶ گرم کربوهیدرات کل و ۲۶ گرم پروتئین وجود دارد و به همین دلیل بادام زمینی بسیار مقوی  و مغذی است.

سلامت زنان

زنان با توجه به نوع و ساختار بدن شان در معرض چاقی قرار دارند. یائسگی و افسردگی و حاملگی می تواند از دلایل چاقی در زنان باشد. زنانی که کره بادام زمینی را در رژیم غذایی خود مصرف می کنند در معرض کمتر چاقی قرار دارند.

سلامت جنین و بارداری

اسید فولیک تولد کودکانی را که مبتلا به اختلال عصبی هستند را کاهش می دهد. اگر بادام زمینی قبل از بارداری مصرف شود احتمال بیماری جنین کم می شود و بارداری تسهیل می شود. ضمن اینکه مصرف بادام زمینی بعد از زایمان شیر مادران را زیاد کرده و بسیار مقوی است.

ویتامین ها و مواد معدنی بادام زمینی

پوست بادام زمینی دارای منبع زیادی از آنتی اکسیدان ها می باشد. همچنین بادام زمینی دارای فیبر زیادی است. اضافه کردن کره بادام زمینی به رژیم غذایی برای سلامت مفید است.

سلامت و محافظت از پوست

بادام زمینی سرشار از آنتی اکسیدان می باشد. بادام زمینی نقش مهمی در سلامت پوست نیز دارد. جنیستین و آنتی اکسیدانی موجود در بادام زمینی باعث مراقبت از پوست می شود.

کاهش درد معده

بادام زمینی باعث تسکین درد معده شده و به عنوان نرم کننده سینه و برطرف کننده سرفه خشک می باشد.

محافظت در مقابل آلزایمر

بادام زمینی سرشار از نیاسین است و باعث کاهش اختلالات مربوط به حافظه نظیر بیماری آلزایمر می شود. همچنین نیاسین به بهبود سلول های عصبی کشنده کمک می کند.

سلامت استخوان ها

آهن و کلسیم موجود در بادام زمینی یکی از عوامل انتقال اکسیژن به خون و بهبود استخوان های سالم می باشد. تقویت کنند انرژی از ویتامین ها می باشند.

تقویت ریه و طحال

بادام زمینی برای تقویت ریه و طحال مفید بوده و کلسترول خوب خون را بالا می برد.

تنظیم قند خون

اگر به صورت منظم بادام زمینی مصرف کنید به جذب بهتر کلسیم و چربی و کربو هیدرات ها کمک کرده اید. سطح قند خون در بدن انسان به کمک مصرف منظم بادام زمینی تنظیم می شود.

درمان افسردگی

یکی از دلایل افسردگی سطوح پایین سروتونین است. مواد موجود در بادام زمینی با افزایش ترشح مواد شیمیایی با افسردگی مبارزه می کند. برای جلوگیری از افسردگی دو قاشق سوپ خوری کره بادام زمینی را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

منبع مناسب ویتامین ب

مصرف روزانه بادام زمینی خطر بیماری های قلبی را به صورت زیادی کاهش می دهد. بادام زمینی ها غذای سالمی محسوب می شوند که منبع زیادی از ویتامین ب است.

رفع یبوست

روغن بادام زمینی، ملین و رفع کننده یبوست می باشد

بهبود بیماری های قلبی عروقی

به طور کلی بادام زمینی از بیماری های قلبی ، بیماری های عصبی و سرطان جلوگیری می کند. بادام زمینی می تواند برای جلوگیری از بیماری های قارچی ویروسی موثر باشد. تولید اکسید نیتریک در بدن را نیز افزایش می دهد.

مبارزه با سرطان روده

سرطان روده در زنان شایع تر از مردان می باشد. مصرف بادام زمینی به کاهش سرطان روده منجر می شود.

جلوگیری از لخته شدن خون

بادام زمینی جزو آجیل ها محسوب می شود و موجب گشاد شدن رگ های بدن و تسهیل خون رسانی می شود و از لخته شدن خون و سکته مغزی جلوگیری می کند.

مبارزه با سرطان

پلی فنولیک در بادام زمینی یافت می شود. این موضوع خطر ابتلا به بیماری سرطان معده را کاهش می دهد و همچنین سلول های سرطانی را نابود می کند.

حساسیت شدید

یکی از نکات مهم در مورد بادام زمینی این است که برخی افراد به آن حساسیت بسیار شدید دارند. جالب است بدانید این حساسیت می تواند به حدی زیاد باشد که فرد فقط با بو کردن بادام زمینی جانش را از دست بدهد.


منبع: پارسی‌دی