فرقی نمی‌کنید شما از آن دست آدم‌هایی باشید که صبح خیلی خیلی زود از خواب بیدار می‌شوید یا شب‌زنده‌دار هستید؛ در طول یک روز کاری، معمولا از ظهر که می‌گذرد، انرژی و بازدهی ذهن افت می‌کند. تمام فکر و خلاقیت‌تان را از اول صبح تا این زمان استفاده کرده‌اید و کارهای زیادی را پیش برده‌اید و حالا هم انتظار دارید به همان منوال کار کنید اما نمی‌شود. هنوز چند ساعت از وقت کاری مانده و منبع ایده و خلاقیت شما ته کشیده. حالا در این‌جا چند مورد از روش‌هایی را معرفی می‌کنیم که بدن و ذهن‌تان را دوباره به کار بیندازید و شاید اتفاقا خیلی بهتر از ابتدای روز هم بازدهی داشته باشید.

۱. تحرک بدنی داشته باشید

تاثیر ورزش و تحرک بدنی روی سلامت انسان غیر قابل انکار است. فقط ۱۰ دقیقه نرمش کافی است تا اندروفین خون‌تان بالا برود و تمرکزتان افزایش پیدا کند. اگر امکان‌اش را دارید، یک پیاده‌روی سریع ۱۰ دقیقه‌ای یا چند حرکت نرمشی پرتحرک را امتحان کنید. این کار را به طور مستمر انجام بدهید.

۲. به کسی که دوست‌اش دارید زنگ بزنید

با یک مکالمه‌ی خوب با یک دوست یا عضوی از خانواده، انرژی و حس خوبی به شما می‌دهد و با انگیزه‌ی بیش‌تری به کار ادامه می‌دهید.

۳. به چند تصویر زیبا یا حیوانات بامزه نگاه کنید

معمولا می‌گویند که این کار وقت تلف کردن است اما در واقع تماشا کردن تصویر و ویدیوهایی از حیوانات بامزه و حتی بچه‌ها برای مغز مفید است. این کار استرس را کاهش می‌دهد و مانع‌هایی که برای ابراز خلاقیت و ایده‌پردازی در ذهن شما بود را محو می کند.

۴. کمی کربوهیدرات مصرف کنید

تغذیه برای کارکرد مغز بسیار مفید است. مصرف کربوهیدرات باعث افزایش فعالیت سلول‌های مغزی می‌شود. پس اصلا فکرش را هم نکنید که ناهار را حذف کنید که شاید کمی بیش‌تر کار کنید. ناهار را با هله‌هوله جایگزین نکنید. آن‌ها سیری کاذب به شما می‌دهند که جدا از کاهش انرژی و بازدهی کاری فعلی شما، تاثیرات بلند مدت مخربی هم روی سلامت شما دارند. در کنار کربوهیدرات، مصرف میوه، سبزیجات و دانه‌های مغذی را فراموش نکنید.

۵. از دفتر خارج شوید

نور خورشید و فضای باز باعث می‌شود که ملاتونین خون‌تان کاهش پیدا کند. هورمون ملاتونین ایجاد خواب‌آلودگی و کرختی می‌کند. نورپردازی داخل دفتر هم معمولا فقط برای ایجاد آرامش و ارتباط دیداری کفایت می‌کند اما تاثیر سلامتی نور خورشید را بر بدن انسان ندارد.

۶. به موسیقی مورد علاقه‌ی‌تان گوش دهید

چند تا از آهنگ‌هایی که خیلی دوست دارید و به شما انرژی می‌دهد را در لیست آهنگ‌های مورد علاقه‌ی‌تان ذخیره کنید و وقتی انرژی‌تان تحلیل می‌رود، به آن‌ها گوش کنید. بدن شما هورمون اندروفین و اوکسیتوزین ترشح می‌کند و انرژی شما زیاد می‌شود.

۷. یک کار که دوست دارید را انجام بدهید

اصلا نباید کار سختی باشد. اتفاقا انجام یک کار مورد علاقه که فکر زیادی نمی‌خواهد، موجب رهایی ذهن می‌شود. بعضی‌ها دوست دارند طراحی کنند یا بعضی‌ها در شبکه‌های اجتماعی گپ می‌زنند. این تفریح‌ها و سرگرمی‌های شخصی به فرد انرژی زیادی می‌دهند.

مسلما یک یا چندتا از این پیشنهادها برای شما ممکن نیست یا شاید شرایط و تمایل انجام آن‌ها را نداشته باشید. اما هر تعداد از این موارد که می‌توانید را انجام بدهید و می‌بینید که چه تغییر قابل توجهی در کارکرد و ایده‌پردازی شما حاصل می‌شود.



منبع: دیجیکالامگ