نفخ شکم یا معده موضوعی است که باعث می‌شود بسیاری از افراد احساس خجالت یا ناراحتی کنند. اما بیایید با خود روراست باشیم، زیرا اتفاقی است که همه ما آن را تجربه می کنیم! بهتر است بدانید که دفع گاز معده یک عملکرد کاملا طبیعی بدن است، اما نفخ بیش از حد میتواند یک مشکل واقعی باشد.

نفخ نه تنها می تواند باعث ناراحتی و درد شود، بلکه می تواند نشانه‌ای از یک مشکل گوارشی باشد. اما در حالت طبیعی یک نشانه کاملا طبیعی از دفع گازهای اضافی موجود در بدن است و علت‌های مختلفی دارد.

در این مقاله از درمان‌بان، ما علل رایج نفخ شکم را بررسی می‌کنیم و چند درمان خانگی ساده و در عین حال موثر را به شما ارائه می‌دهیم تا به شما کمک کند نفخ شکم و این علائم ناراحت‌ کننده را کاهش دهید. بنابراین، اگر از احساس نفخ و گاز معده خسته شده اید، به خواندن ادامه دهید تا بیشتر بدانید!

عوامل متعددی وجود دارد که میتواند در ایجاد نفخ بیش از حد موثر باشد، از آن جایی که نفخ یک فرایند طبیعی بدن برای خروج گازهای بلعیده شده از معده است؛ اما ممکن است در هر فردی دلایل بروز متفاوتی نسبت به دیگری داشته باشد که در ادامه آنها را برای شما توضیح می‌دهیم:

1- بلع هوا (آئروفاژی): عامل اصلی نفخ معده

تشکیل گاز معده از طریق بلع هوا زمانی خود را نشان می‌دهد که شما خیلی سریع غذا می‌خورید یا می‌نوشید، آدامس می‌جوید، سیگار می‌کشید، از دندان مصنوعی گشاد استفاده می‌کنید، اشیایی مانند قلم را می‌مکید یا نوشابه‌های گازدار می‌نوشید. همچنین بلع هوا نیز می تواند باعث آروغ زدن شود.

2- خوردن برخی غذاها باعث نفخ شکم میشود

برخی از غذاها به دلیل داشتن مقدار زیادی کربوهیدرات یا فیبر غیرقابل جذب، گاز بیشتری نسبت به سایرین ایجاد می‌کنند و باعث می‌شوند تا بدن نتواند به طور کامل آنها را هضم کند.

این غذاها از روده‌ها به روده بزرگ منتقل می‌شوند، جایی که باکتری‌ها آنها را تجزیه کرده و گازها را آزاد می‌کنند. برخی از نمونه‌های غذاهایی که باعث باد شکم می‌شوند عبارتند از: لوبیا، کلم، کلم بروکلی، کلم بروکسل، غلات کامل، مارچوبه، شیر، لبنیات، پیاز، گلابی، کنگر فرنگی، گندم، سبوس جو دوسر، نخود فرنگی، سیب‌زمینی، ذرت، کشمش، عدس، آلو، سیب، غذاهای سرشار از فروکتوز یا سوربیتول (مانند آب میوه ها و آب نبات های بدون قند) و غذاهای فرآوری شده.

3- باد معده به خاطر داشتن اختلال گوارشی

برخی از بیماری های خاص میتوانند بر نحوه هضم غذا در بدن شما تأثیر داشته باشند و باعث نفخ بیش از حد شوند. اینها عبارتند از: سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، بیماری سلیاک، عدم تحمل لاکتوز، گاستروانتریت (آنفولانزای معده)، بیماری التهابی روده (IBD)، گاستروپارزی (تاخیر در تخلیه معده)، رشد بیش از حد باکتری‌های روده کوچک (SIBO)، و آلرژی یا عدم تحمل غذایی.

4- کاهش سرعت سیستم گوارش

با افزایش سن، متابولیسم و حرکت غذا در روده بزرگ کاهش می‌یابد. این اتفاق می‌تواند منجر به تجمع بیشتر گاز و نفخ شود. همچنین برخی داروها (مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یا ملین‌ها) یا نحوه سبک زندگی (مانند استرس یا عدم ورزش) می‌توانند بر تحرک روده شما تأثیر بگذارند و باعث ایجاد باد معده شوند.


منبع: درمان بان