خیلی از افراد در مورد فواید سنجد اطلاعات کاملی ندارند اما ما قصد داریم در این نوشته در مورد خواص سنجد مطالبی را برای شما قرار دهیم که قطعا با خواندن آن شگفت زده خواهید شد. سنجد یک میوه کوچک خشک شده می باشد که بومی آسیایی غربی و مرکزی است و در کشورهای ایران ، ترکیه و روسیه تولید می شود. از درخت سنجد و خود میوه آن در صنایع مختلفی نظیر غذایی ، بهداشتی ، دارویی و صنایع چوب استفاده می شود. سنجد یکی از گیاهانی است که در طب سنتی چینی مورد استفاده قرار می گیرد.

سنجد به دلیل داشتن طعمی شیرین در تهیه مربا نیز استفاده می شود. بوته سنجد تیغ دار بوده و دارای میوه های کوچک است. سنجد در پیشگیری از سرطان و درمان دیابت کاربرد دارد ، سنجد مانند یک آنتی اکسیدان عمل کرده و برای بدن ضروری است.

محافظت از مغز

عصاره موجود در سنجد که دارای فواید بسیاری نیز می باشد در برابر آسیب اکسیداتیو و تخریب مغزی ناشی از اسکوپولامین معکوس باعث حفاظت از بدن می شود.

منع غنی آنتی اکسیدان

سنجد دارای ترکیباتی مانند فیتکمیکال‌ها است که یک آنتی‌اکسیدان مناسب محسوب می شود که برای سلامتی بدن بسیار مفید است.

تقویت و سلامت قلب

عصاره موجود در سنجد از ترشح مایعات بدن به ریه ها جلوگیری می کند و توانایی قلب انسان را در مقابله با تنش ها افزایش می دهد. روغن سنجد به دلیل داشتن آنتی اکسیدان زیاد آسیب های قلبی را کاهش می دهد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

عصاره سنجد باعث می شود تا سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت ها مقاوم شود. سیستم ایمنی بدن به دلیل استرس کاهش پیدا می کند چه بهتر است که در این زمان سنجد مصرف کنید.

خواص ضد سرطان

آب سنجد ناهنجاری های ژنتیکی سرطان زا موجود در اسپرم و مغز استخوان را درمان می کند. آب سنجد باعث کاهش تکثیر سلول های سرطانی در بدن می شود.

منبع غنی ویتامین سی

سنجد به دلیل داشتن ویتامین سی فراوان با کمبود این ویتامین در بدن مقابله می کند. خوردن سنجد برای درمان عفونت ها لازم است.

تقویت و استحکام پوست

استفاده از روغن سنجد برای افزایش ضخامت پوست موثر است و همچنین برای درمان بریدگی ها می توان از روغن سنجد استفاده کرد.

رژیم لاغری و کاهش وزن

سنجد به دلیل داشتن فیبر زیاد باعث ایجاد احساس سیری در بدن شده و به همین دلیل می تواند اشتها را کاهش دهد و منجر به لاغری شود.

درمان بیماری های کبدی

سنجد برای مبتلایان به سیروز کبدی موثر است. عصاره سنجد شدت سیروز کبدی را به میزان ۳۰ درصد کاهش می دهد. برای درمان سیروز کبدی به صورت گیاهی سنجد بهترین انتخاب است.

تقویت و سلامت معده

روغن پالپ سنجد در برابر زخم های معده بسیار موثر است. همچنین روغن سنجد باعث ترمیم غشای معده شده و زخم معده را درمان می کند.

محافظت از بدن در مقابل رادیواکتیو

سنجد بدن را در برابر اشعه رادیواکتیو مقاوم می سازد ، عصاره سنجد در مقابل دگردیسی ژنتیکی ناشی از اشعه رادیواکتیو باعث مقاومت بدن می شود.

خواص ضد باکتریایی

عصاره موجود در سنجد از رشد باکتری ها جلوگیری کرده و آن ها را به راحتی متوقف می کند. این عصاره تاثیر آنتی بیوتیکی از خود نشان می دهد.

ضد استرس

در آزمایشات اخیر محققین مشخص شده است که عصاره برگ سنجد در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از کروم از موش ها محافظت می کند. عصاره برگ سنجد از ماده شیمیایی تشکیل شده است که از سلول های موش محافظت می کند. این ماده شیمیایی باعث تولید رادیکال های آزاد شده و استرس را مهار می کند

خواص ضد التهابی

سنجد می تواند در مقابل التهاب مقاومت کرده و باعث کاهش التهاب مفصل و آرترویت شود. عصاره سنجد باعث پیشگیری از التهاب های قلب و دهان می شود.

مفید برای دیابتی ها

عصاره سنجد فشار خون بالای ناشی از رژیم های قندی را کاهش می دهد. این عصاره برای افرادی که دارای فشار خون بالا هستند موثر است.

خواص جوشانده و دمنوش سنجد

جوشاندن گل سنجد برای بیماری های مختلف نظیر بیماری فلج و کزاز بسیار موثر است و همچنین زخم های ریوی را از بین می برد.

کاهش خشکی چشم

اسید های موجود در روغن سنجد از خشکی چشم ناشی از استرس جلوگیری کرده و ترشح اشک ها را افزایش می دهد.

جلوگیری از لخته شدن خون

مصرف سنجد به صورت خوراکی میزان لخته شدن سلول های سفید خون را کاهش داده و خطر بیماری های قلبی را دور می کند.

منبع غنی کلسیم

سنجد دارای مقادیر زیادی از کلسیم است که برای افرادی که دارای پوکی استخوان هستند بسیار موثر است و باعث تقویت استخوان ها می شود.

درمان اسهال

سنجد برای برطرف کردن اسهال نیز استفاده می شود.

پاکسازی روده و معده

سنجد یک میوه منحصر به فرد برای پاکسازی روده و معده از سموم مختلف می باشد که شما می توانید سنجد را در برنامه روزانه ی خود به صورت مرتب قرار دهید.

درمان تب های خطرناک

در کشورهای مختلف نظیر کشور اسپانیا از شیره سنجد برای کم کردن تب های شدید بدن و خطرناک استفاده می شود.

منبع غنی ویتامین کا

سنجد همچنین دارای ویتامین کا می باشد که برای انعقاد خون و کم کردن خونریزی موثر است. کسانی که مشکلات انعقاد خون دارند از این میوه استفاده کنند.

خواص ضد نفخ

شما می توانید برای درمان نفخ خود از عرق شکوفه سنجد استفاده کنید.

تسریع درمان زخم ها

یک مطالعه صورت گرفته بر روی افراد سوخته نشان می دهد که تاثیر روغن سنجد بر روی درمان زخم ها بسیار موثر است. قرار دادن عصاره برگ سنجد به صورت موضعی بر روی محل سوختگی می تواند به تسریع درمان کمک کند.

عطر گیاهی

علاوه بر میوه و برگ سنجد از ریشه سنجد نیز می توان در صنعت عطرسازی استفاده نمود.

درمان تکرر ادرار

سنجد علاوه بر خواص گفته شده دارای خاصیت برطرف کنندگی تکرر ادرار در مردان و زنان می باشد.

منع مصرف برای افراد دارای یبوست

سنجد خواص بسیار زیادی دارد اما ممکن است برای برخی افراد با بیماری های خاص مشکلاتی ایجاد کند. مثلا یکی از بیماری هایی که ممکن است با مصرف سنجد تشدید شود یبوست است. از این رو توصیه می شود افرادی که یبوست دارند با مشورت پزشک سنجد مصرف کنند.


منبع: پارسی‌دی