نوشیدن آب گرم می تواند هضم شما را بهبود بخشد، باعث کاهش تراکم خون با اخلاط شده و حتی باعث آرامش شما شود. اکثر افرادی که آب گرم را به عنوان یک درمان جامع بهداشتی می نوشند، این کار را به عنوان اولین کار بعد از بیدار شدن و قبل از شروع صبحانه یا درست قبل از خواب برای به دست آوردن سلامتی مطلوب انجام می دهند.
آب “گرم” نباید جوانه های چشایی شما را بسوزاند. به طور خاص، آب باید بین 120 و 140 درجه فارنهایت گرم شده باشد. از آب بیش از 160 درجه اجتناب کنید. اضافه کردن یک برش از لیمو برای افزایش ویتامین C باعث تقویت شما شده و شما در هرحال در مسیر سلامت بهتر هستید.

1- رفع احتقان بینی

گرمای ناشی از آب گرم باعث ایجاد بخار می شود. یک استنشاق عمیق از این بخار ملایم که با نگه داشتن یک فنجان از آب گرم که در جلوی صورت خود گرفته اید، میتواند کمک کند تا سینوس های مسدود شده شما باز شده و حتی سردرد سینوسی شما بهتر شود. از آنجا که غشاهای
مخاطی در گردن و بالاتنه شما وجود دارد، نوشیدن آب گرم می تواند به گرم شدن آن منطقه کمک کند و یک گلودرد ناشی از ساخته شدن مخاط را تسکین دهد.

2- کمک به هضم غذا

نوشیدن آب گرم هر دو قسمت دستگاه گوارش را آرام و فعال می کند. بعد از همه این ها، آب یک روان کننده است و کمک می کند تا هضم شما روان شده و جریان پیدا کند.
همانطور که آب از طریق معده و روده شما حرکت می کند، اندام های گوارشی بهتر هیدراته شده و قادر به از بین بردن مواد زائد می شوند.
آب گرم می تواند باعث حل شدن و پراکنده شدن چیزهایی شود که شما قبلا خورده اید و بدن شما ممکن است با هضم آنها مشکل داشته باشد.

3- آرام بخش سیستم عصبی مرکزی

نوشیدن آب گرم می تواند سیستم عصبی مرکزی شما را آرام کند و بدن شما را روان کند. هنگامی که سیستم عصبی شما برای واکنش های سالم و کنترل شده تحریک و شروع به کار می کند، متوجه می شوید که احساس درد و رنج کمتری دارید، و همچنین در طول روز کمتر عصبی و وحشت زده می شوید. افرادی که آرتریت دارند ممکن است از آب گرم برای آرام کردن سیستم عصبی مرکزی خود بهره بیشتری ببرند.

4- کمک می کند تا یبوست را از بین ببرید

نوشیدن آب گرم به روده شما کمک می کند تا منقبض شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، مواد زائد قدیمی در روده شما به دام افتاده می تواند از بدن شما خارج شود. نوشیدن آب گرم به طور مرتب،به شما کمک می کند تا سیستم فعالیت روده خود را خوب و منظم نگه دارید. اما نوشیدن آن گاه به گاه هنگامی که یبوست دارید نیز ، یک ایده بدی نیست.

5- شما را هیدراته نگه می دارد

آب گرم زمانی که به منظور هیدراته نگه داشتن شما درنظر گرفته می شود، با درجه حرارت اتاق و یا آب سرد فرقی نمی کند. شما باید روزانه 9 تا 12 بار آب از رژیم غذایی خود دریافت کنید، اما این هدف برای اکثر مردم سخت است. روز خود را با یک لیوان آب گرم شروع کنید، و با یک لیوان
آب گرم دیگر روز خود را به پایان برسانید، چون شما را به میزان کافی هیدراته بودن بسیار نزدیک تر نگه می دارد. بدن شما نیاز به آب دارد تا به طور اساسی هر عملکرد ضروری را انجام دهد، بنابراین ارزش این عمل را نمی توان “گزافه گویی” تعریف کرد.

6- ممکن است به کاهش وزن کمک کند

نوشیدن آب گرم، سیستم کنترل دمای بدن شما را بالا می برد. همانطور که بدن شما برای جبران دمای گرم، با آب این گرما را جبران می کند، برای کاهش دمای بدن شما (که در اثر نوشیدن آب گرم ایجاد شده است) متابولیسم بدن شما فعال می شود. آب گرم همچنین به روده شما کمک می کند تا مواد زائدی را که باعث ورم بدن شما شده از بدن پاک کند.

7- گردش خون را بهبود می بخشد

گرفتن دوش آب گرم به ارگان های گردش خون یعنی شریان ها و رگ های شما، برای گسترش و انتقال خون به طور موثر در سراسر بدن کمک می کند. نوشیدن آب گرم نیز می تواند اثر مشابهی داشته باشد. یک جریان خون سالم بر همه چیز از فشار خون شما تا خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی اثر می گذارد. به عنوان یک پاداش، گرمای ناشی از نوشیدن آب گرم یا دوش آب گرم در شب می تواند به شما آرامش دهد و شما را برای خوابی آرام آماده کند.

8- می تواند سطح استرس را کاهش دهد

از آنجا که نوشیدن آب گرم کمک می کند تا عملکرد سیستم عصبی مرکزی را بهبود ببخشید، ممکن است در صورت نوشیدن آن، احساس اضطراب کمتری پیدا کنید. با توجه به یک مطالعه، افزودن مقداری شیر گرم به آب نوشیدنی گرم شما، ممکن است حتی باعث شود تا شما بعد از نوشیدن آن آب گرم، احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

9- می تواند به کاهش سموم کمک کند.

نوشیدن آب گرم، به طور موقت دمای داخلی بدن شما را افزایش می دهد. هنگامی که آب گرم می نوشید یا وقتی حمام گرم می گیرید، سیستم غدد درون ریز بدن شما فعال می شود و شما شروع به عرق کردن می کنید. در حالی که عرق کردن ممکن است ناراحت کننده باشد، اما این بخش مهمی از خلاص شدن ازشر سموم ومحرک هایی است که در محیط شما قرار داشته و شما در معرض آن قرار می گیرید.

10- علائم آکالازیا را تسکین می دهد

بیماری Achalasia شرایطی است که در طی آن مری شما مشکل انتقال مواد غذایی به معده شما را دارد. افراد مبتلا به آکالازیا (و با eosinophilic esophagitis) دچار مشکل بلعیدن می شوند و گاهی اوقات احساس می کنند که غذا به جای رفتن به معده، در مری آنها به اصطلاح “گیر کرده”
است. (دیسفاژی) محققان مطمئن نیستند چرا، اما آب گرم می تواند به افراد مبتلا به achalasia کمک کند تا هضم راحت تری داشته باشند. نوشیدن آب گرم با غذای چرب و یا یک وعده غذای گوشتی سنگین ممکن است برای افراد مبتلا به این تشخیص، مفید باشد.

11- محدودیت ها و خطرات

نوشیدن آب گرم دارای مزایای فراوانی است، اما این یک درمان جادویی همه کاره نیست. و نوشیدن آبی که خیلی گرم است، در واقع می تواند به بافت مری شما آسیب برساند، جوانه های چشایی شما را بسوزاند و باعث شود تا زبان شما تاول بزند. زمانی که میخواهید آب گرم بنوشید، توجه به درجه حرارت آن بسیار حیاتی است.
اگر در آب و هوای گرم کار می کنید یا ورزش می کنید، نباید آب گرم بنوشید. تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن آب گرم موجب تشنگی کمتر در شما می شود، و اگر در معرض خطر کم آبی در محیط هستید، باید بهترین شانس را برای حفظ هیدراته بودن به خودتان بدهید.

12- کلام آخر

کسب عادت نوشیدن آب گرم، کار زیادی نمی خواهد. شروع کردن روز خود با آبی که جوشیده و کمی خنک شده است، آسانتر از آماده کردن قهوه روزانه برای صبحانه شما خواهد بود. یک کشش ملایم روزانه را برای خود اضافه کنید، آنگاه انرژی بیشتری برای مواجه شدن با روزتان احساس می کنید.
اگر طعم آب گرم باب میل شما نیست، قبل از اینکه آن را مصرف کنید، برش هایی از مرکبات مثل لیموترش یا شیرین، به آن اضافه کرده و سپس مصرف کنید. نوشیدن آب گرم قبل از خواب، یک راه عالی برای آرامش بعد از یک روز شلوغ است و دانستن در مورد مزایای سلامتی آن، به شما یک خواب کاملا آرام هدیه خواهد داد.


منبع: دکتر سلام