نون خامه ای یکی از انواع شیرینی های بسیار پرطرفدار و خوشمزه ایرانی است که در دسته بندی شیرینی های تَر قرار می گیرد. روش تهیه این شیرینی بسیار راحت است و شما می توانید برای مهمانی خود تهیه و استفاده کنید. با نارگیل طب همراه باشید.

مواد لازم نون خامه ای با پیمانه

  • آب ۱ پیمانه
  • کره ۵۰ گرم یا روغن مایع ۱/۴ پیمانه
  • تخم مرغ ۳ عدد
  • آرد سفید قنادی ۱ پیمانه
  • وانیل ۱/۴ چایخوری
  • خامه قنادی ۲۴۰ گرم
  • شکر ۱ ق سوپ خوری
  • نمک ۱/۴ ق چای خوری

طرز تهیه نون خامه ای با پیمانه 

مرحله اول: جوشاندن مواد

برای تهیه نون خامه ای نارنجکی ابتدا که مواد را تهیه می کنیم کره را از یخچال بیرون می آوریم تا با دمای محیط نرم شود.قابلمه ای را روی حرارت می گذاریم و ۱ لیوان آب را داخل آن می ریزیم و و کره را نیز اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا کناره های قابلمه آب شروع به جوش زدن ریز کند.

مرحله دوم: داغ زدن

آرد را در همین لحظه به یکباره اضافه می کنیم و حرارت را کم می کنیم و خوب مواد را مخلوط می کنیم،تا شبیه خمیر شود و کم کم از قابلمه جدا شود خمیر و با قاشق میان خمیر را باز می کنیم و بعد خمیر را جمع می کنیم این کار را چندبار انجام می دهیم تا اگر آب اضافه هنوز دارد از بین برود،این کار را ۲ الی ۳ دقیقه روی حرارت کم انجام می دهیم و بعد قابلمه را از روی حرارت بر می داریم.

مرحله سوم: افزودن تخم مرغ

در ادامه خمیر را در کاسه ای بزرگ قرار می دهیم تا خمیر از دما بیفتد و خنک شود(خمیر نه خیلی سرد شود چون دیر تخم مرغ در آن حل می شود و نه گرم باشد که تخم مرغ ها پخته شوند)و تخم مرغ ها را دانه دانه اضافه می کنیم و با همزن برقی می زنیم.اولین تخم مرغ را که اضافه می کنیم و با همزن می زنیم خمیر تکه تکه می شود اصلا نگران نباشید و به همزدن ادامه می دهیم و تخم مرغ دوم را اضافه می کنیم و مجددا هم می زنیم و تا تمام تخم مرغ ها را به خمیر اضافه کنیم و هم می زنیم تا خمیر نرم و یکدستی داشته باشیم.

مرحله چهارم: ماسوره زدن

حالا سینی فر را بیرون می آوریم و فر را روشن می کنیم تا گرم شود و بعد بکینگ پودر و وانیل را با هم مخلوط می کنیم و به خمیر می افزاییم و مجددا با همزن برقی مواد را مخلوط می کنیم و ماسوره شکوفه را در قیف قرار می دهیم و خمیر را در قیف می ریزیم و داخل سینی فر کاغذ روغنی قرار می دهیم و ماسوره شکوفه می زنیم،البته باید دقت کنیم که با فاصله شکوفه ها را بزنیم چون زمان پخت نان ها پف می کنند.

مرحله پنجم: پخت نان خامه ای

سپس سینی فر را در فر از قبل گرم شده قرار می دهیم و ابتدا با ۲۱۰ درجه سانتی گراد به مدت ۱۰ دقیقه اجازه می دهیم تا نان ها بپزند و بعد روی ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم تا ۲۰ دقیقه دیگر رنگ نان خامه ای ها طلایی شود.ان گاه سینی را از داخل فر بیرون می آوریم و اجازه می دهیم تا نان خامه ای ها خنک شوند و با چاقو یک برش کوچک ته نان خامه ای ها می زنیم و خامه فرم گرفته را داخل نان ها می ریزیم و به مدت ۲ ساعت نان ها را در یخچال قرا می دهیم تا کمی نرم تر شوند و بعد بیرون می آوریم و در ظرف مورد نظر نان  خامه ای ها را می چینیم و نوش جان کنید.

نکات کلیدی در تهیه نان خامه ای نارنجکی

  1. بعد از پخت بلافاصله از فر خارج نکنید و در فر ابتدا باز و برای ۱۰ دقیقه بگذارید تا داخل فر بماند زیرا اگر یهو خارج شود ممکن است پف آن بخوابد.
  2. مرحله داغ زدن مهم ترین قسمت تهیه نان خامه ای می باشد زیرا همین عمل باعث تو خالی شدن نان می شود.
  3. می توانید در فر برقی و توستر یا سولاردم نیز تهیه کنید ولی دقت کنید باید ۲۰ درجه دما کمتر باشد.
  4. خمیر نان خامه ای را می توانید تا سه روز در یخچال و سه ماه در فریرز نگهداری کنید.
  5. حتما از سه عدد تخم مرغ درشت استفاده کنید اگر مواد خیلی سفت بود و از ماسوره خارج نشد می توانید ۱ تخم مرغ را داخل کاسه بشکنید و نصف آن را اضافه کنید.
  6. می توانید با کمی خلاقیت مواد نان خامه را به شکل های مختلف با ماسوره بزنید.
  7. می توانید روی نان خامه ای در انتها و برای تزئین کمی شکلات ذوب شده بریزید.
  8. حتما باید فر قبل از شروع کار داغ باشد.
  9. شما می توانید نان خامه را در فر دست ساز به روی گاز نیز تهیه کنید ولی دقت کنید زمان بیشتری باید برای پخت بگذارید.


منبع: پارسی دی