کباب ترکی یا دونر کباب یکی از معروف ترین غذاهای کشور ترکیه است که به خاطر طعم خوبش در سراسر جهان فراگیر شده است. محبوبیت این کباب در ترکیه مانند محبوبیت ساندویچ فلافل در کشورمان است که در هر شهری دکه های خیابانی آنرا می بینیم. کباب ترکی در دو نوع کباب ترکی گوشت و کباب ترکی مرغ عرضه می شود. البته شما می توانید مخلوط این دو کباب را نیز سفارش دهید. جالب است بدانید بیشترین طرفداران این کباب بعد از ترکیه در کشور آلمان هستند. با نارگیل طب همراه باشید.


مواد لازم کباب ترکی

  • سیر ۲ حبه
  • قارچ ۲۰۰ گرم
  • پیاز متوسط  ۲ عدد
  • فلفل دلمه ای ۱ عدد
  • کره ۳ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع ۲ قاشق غذاخوری
  • گوشت قرمز یا گوشت مرغ ۶۰۰ گرم
  • نمک ، فلفل سیاه و آویشن به اندازه کافی


طرز تهیه کباب ترکی

برای تهیه دونر کباب ترکی ابتدا باید گوشت را به ورقه های خیلی نازک تبدیل کنید. در حالت معمول این کار به دلیل اینکه گوشت نرم است تقریبا غیر ممکن است. برای حل این مشکل ابتدا گوشت ( مرغ یا گوشت قرمز ) را بشویید سپس داخل یک کیسه فریزر قرار دهید.

در ادامه گوشت را داخل فریزر قرار دهید تا نیم منجمد شود. نکته مهم در مورد گوشت کباب ترکی این است که باید از گوشتی یکدست و لخم ( مانند راسته گوساله یا سینه مرغ ) استفاده کنید. پس از اینکه گوشت نیمه منجمد شد آنرا از فریزر خارج کنید.

حالا گوشت حالت گرفته است و به راحتی می توانید آنرا به ورقه های نازک تبدیل کنید. پس از اینکه گوشت را خرد کردید آنرا در یک کاسه جادار بریزید. در ادامه یکی از پیازها را خلالی خرد کنید و به همراه سیرهای خرد شده ، روغن مایع ، آویشن ، نمک و فلفل سیاه به کاسه اضافه کنید.

مواد را خوب زیر و رو کنید تا تمام قسمت های گوشت را پوشش دهند. در ادامه درب کاسه را بپوشانید و آنرا به مدت دو ساعت در یخچال قرار دهید تا گوشت نرم و طعم دار شود. پس از گذشت این زمان گوشت را از یخچال خارج کنید.

یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و کره را در آن آب کنید سپس گوشت را اضافه کنید و تفت دهید تا گوشت به طور کامل سرخ شود و روغن بیندازد. در ادامه قارچ ، فلفل دلمه ای و پیاز باقیمانده را به صورت حلقه ای خرد کنید و به تابه اضافه کنید.

تفت دادن را تا زمانی که گوشت به طور کامل بپزد و سبزیجات نرم شوند ادامه دهید. پس از اینکه کباب ترکی آماده شد آنرا به همراه خیار شور ، کاهو و گوجه فرنگی در نان باگت قرار دهید و با سس مایونز یا کچاپ سرو کنید.

کباب ترکی با گوشت چرخ کرده

در صورتی تمایل برای تهیه کباب ترکی می توانید از گوشت چرخ کرده هم استفاده کنید. در صورتی که از گوشت چرخ کرده استفاده کنید نیاز نیست گوشت را قبل از سرخ کردن فریز کنید و می توانید در زمان کمتری کباب ترکی را تهیه کنید.


منبع: پارسی دی